Πέμπτη, 7 Μαρτίου 2013

5ος ΓΥΡΟΣ στο τουρνουά

Ανατροπή στην κορυφή δύο στροφές πριν από το τέλος επεφύλαξε ο 5ος γύρος.

Ο Π. Μάκκας κέρδισε τον Νανόπουλο (ανατρέπωντας τα προγνωστικά) και αναριχήθηκε στην πρώτη θέση με 4β. μαζί του και ο Αν.Κοφίδης μετά την επικράτηση του έναντι του Δεληθανάση.
Η αναμέτρηση των δύο πρωτοπόρων στον 6ο γύρο θα δώσει πιθανόν το προβάδισμα για την κατάκτηση της πρώτης θέσης.  

Από κοντά με 3,5β. οι Νικολάου-Αζίζης(κέρδισαν και οι δύο) που επίσης συναντώνται σε αυτό το γύρο,ο Δεληθανάσης με 3,5 (αντιμετωπίζει την Ε. Μάκκα) ενώ οι Κωστούρος,Ιλαντζής  και Ε.Μάκκα με 3β. (κέρδισε την Ελένη) περιμένουν πιθανό στραβοπάτημα των προπορευόμενων.

Στα υπόλοιπα ζευγάρια ο Αχιλλέας Κουτσίδης νίκησε άνευ αγώνος τον Sienczewski φτάνωντας τους 2,5β και οι δύο "Πανιώνιες" σύγκρουσεις Αλεξίου-Πουλίδη Πατηνιότη-Κουκάκη έληξαν  ισόπαλες.

Όπως κάθε φορά ανταπόκριση με από τον Σπύρο Ιλαντζή και φυσικά αποτελέσματα-κλήρωσεις και παρτίδες στο  http://chess-results.com/tnr90768.aspx?lan=1

ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΣΠΥΡΟΥ ΙΛΑΝΤΖΗ





Δευτέρα, 4 Μαρτίου 2013

ΤΑ ΚΟΜΜΑΤΟΣΚΥΛΑ ΤΡΑΓΟΥΔΑΝΕ ΑΚΟΜΑ

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ




 Χειροκροτώντας τον Γιώργο Παπανδρέου ή αλλιώς μια εξήγηση για το πώς πέρασαν τρία μνημόνια και θα περάσουν άλλα τόσα αν χρειαστεί.

Η είσοδος του πρώην πρωθυπουργού Γιώργου Α. Παπανδρέου στο συνέδριο του ΠΑΣΟΚ, υπήρξε θριαμβευτική και η υποδοχή «θερμή» με συνθήματα, χειροκροτήματα και χαμόγελα κομματικά.
Για πολλούς ήταν μια χυδαία εικόνα που δεν την περίμεναν (κακώς), ειδικά όταν το αντικείμενο λατρείας είναι ένας από τους βασικούς υπεύθυνους για το ότι ζούμε σε μια χώρα που άνθρωποι πεθαίνουν επειδή προσπαθούν να ζεσταθούν.
Μια μικρή παρένθεση εδώ. Ο θάνατος των δύο φοιτητών είναι ένας ακόμα κρίκος σε μια μακάβρια αλυσίδα. Το να προσπαθούν κάποιοι να αποδώσουν τους θανάτους και τις αυτοκτονίες της τελευταίας 3ετίας, στο διοξείδιο του άνθρακα, στο πιστόλι που εκπυρσοκροτεί δίπλα σε ένα απελπισμένο κεφάλι ή στις δυσάρεστες συνέπειες μιας θηλιάς που σφίγγει γύρω από έναν λαιμό, είναι απλώς επίδειξη αναλγησίας και μνημονιακού κυνισμού.
Αλλά ας γυρίσουμε στους αγαπημένους μας χειροκροτητές, που υποδέχθηκαν τον κ. Παπανδρέου.
Κατ’ αρχάς θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι  καμιά δουλειά δεν είναι ντροπή, ειδικά όταν το ποσοστό ανεργίας είναι στο 27%. Επίσης, θα πρέπει να συνυπολογίσουμε το αήττητο της βλακείας, αλλά και το ότι, όπως έχει γράψει ο Δ. Ιατρόπουλος, «το χειροκρότημα είναι δυο χαστούκια, που ερωτεύονται στον αέρα».
Να χαστουκίσουν ήθελαν οι άνθρωποι, αλλά κάτι ο έρωτας με το όνομα Παπανδρέου, κάτι η συνήθεια, κάτι η προσδοκία για μια θέση, ακόμα και στην Ελλάδα των μνημονίων, προέκυψε αποθέωση.
Πέρα από την  οργή και τη θυμηδία που προκάλεσε η υποδοχή στον Γ. Παπανδρέου, θα πρέπει να εστιάσουμε σε δύο πράγματα.
Πρώτον,  στον συμβολισμό της εικόνας. Η νοοτροπία «ζήσε και άσε τους άλλους να πεθάνουν»,  κυρίαρχη εδώ και 40 χρόνια στη χώρα, είναι ακόμα πιο ισχυρή τώρα, που με το πρόσχημα της κρίσης, οι εκπτώσεις στην ηθική διαρκούν όλο το χρόνο.
Δεν έχει σημασία αν η χώρα καταστρέφεται, αν ο γείτονάς σου λιμοκτονεί, αν καίγονται άνθρωποι ή αν παγώνουν.
«Να έχω τις άκρες μου και εσύ βρέχε όσο θες ουρανέ μου», ψιθυρίζει το καλό κομματόσκυλο.
Κυρίως όμως, όσοι  οργίζονται, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι ο χαμογελαστός κλακαδόρος του κάθε αποτυχημένου πρωθυπουργού, είναι στην πραγματικότητα ο τελευταίος τροχός της αμάξης.
Τα πιο επικίνδυνα μαντρόσκυλα των κομμάτων εξουσίας, δεν υποδέχονται κανέναν, ούτε κρατάνε σημαίες.
Ασκούσαν εξουσία πριν την κρίση, ετοιμάστηκαν γι’ αυτήν, ζώντας ως παράσιτα ανάμεσά μας και με την ανοχή μας και τώρα μιλούν καθ’ έδρας για την «ασυδοσία» των λαϊκών στρωμάτων και  το υψηλό βιοτικό επίπεδο των Ελλήνων, που πρέπει να πέσει κ άλλο, μέχρι να φτυαρίζουμε πτώματα από τους δρόμους.
Τους βλέπουμε παντού, με κάπως μειωμένα τα προνόμιά τους, λόγω χρεοκοπίας, αλλά πάντα «υγιείς και αξιοπρεπείς».
Τους βλέπουμε σε εκπομπές, τους βλέπουμε να πηγαίνουν ο ένας στην παρουσίαση βιβλίου του άλλου, τους βλέπουμε να χειροκροτούν όταν ακούνε για την ανάγκη περαιτέρω λιτότητας, για ειδικές οικονομικές ζώνες και για τον κατώτατο μισθό, που εμποδίζει την ανταγωνιστικότητα.
Τους βλέπουμε όμως και  στο δρόμο και ίσως και στον κύκλο μας και στις παρέες μας, να παραδέχονται με στόμφο το δίκιο του Πάγκαλου ότι «μαζί τα φάγαμε» και αποφεύγουν επιμελώς να θυμούνται ότι κάποιοι δεν έφαγαν ποτέ και ας πλήρωσαν τα σπασμένα στο τέλος.
Αυτούς τους κάποιους, τους λένε «ηλίθιους», «λαϊκιστές» ή στην καλύτερη περίπτωση «παράπλευρες απώλειες», των μεταρρυθμίσεων, που πρέπει να γίνουν για το καλό μας.
Τα μνημόνια για να περάσουν και να επιβληθούν, χρειάζονται, πέρα από την προπαγάνδα και τα διάφορα κοινοβουλευτικά τερτίπια, την ένοχη σιωπή. Σε μια χώρα με υπερβολικά μεγάλο αριθμό κομματόσκυλων, αυτή η σιωπή ήταν εξασφαλισμένη.
Το χειροκρότημα στον Γ. Παπανδρέου, μοιάζει βγαλμένο από σατιρική εκπομπή, αλλά στην πραγματικότητα είναι μια πολύ καλή εξήγηση για το πώς μετά από τρία μνημόνια, τα κόμματα που στηρίζουν την πολιτική της οικονομικής γενοκτονίας, εξακολουθούν να κυβερνούν.

Κυριακή, 3 Μαρτίου 2013

CONCORDE

Αν και αποσύρθηκε πριν 10 χρόνια, συνεχίζει να είναι μια από τις πιο ζωντανές εικόνες της σύγχρονης αεροπλοΐας. Κατέχει πολλά ρεκόρ, ένα όμως θα μείνει για πάντα ακατάρριπτο: Πρόκειται για το πρώτο επιβατικό αεροσκάφος στην ιστορία που έσπασε το φράγμα του ήχου και ταξίδεψε στα όρια ύψους και ταχύτητας, εκμηδενίζοντας τις υπερατλαντικές αποστάσεις. Ο λόγος για το Concorde, το μεγαλύτερο ευρωπαϊκό σχεδιαστικό επίτευγμα του 20ου αιώνα.
Το Concorde, η βολίδα των αιθέρων, απογειώθηκε για πρώτη φορά πριν 44 χρόνια, στις 2 Μαρτίου του 1969 με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 44 χρόνων από την παρθενική πτήση του Concorde, σας παρουσιάζουμε 24 πράγματα που θα θέλατε να μάθετε για τη «βολίδα» των αιθέρων.

1. Το μήκος του Concorde ήταν 61.66 μέτρα, ενώ το άνοιγμα των φτερών του έφτανε τα 25.6 μέτρα και ήταν πολύ μικρότερο από τα υπόλοιπα κανονικά αεροσκάφη (ισούτο με 3 λεωφορεία του Λονδίνου, σε αντίθεση με το Boeing 747 που ισούται με 8 τέτοια λεωφορεία). Το συνολικό εμβαδόν των φτερών κάλυπτε έκταση 358.25 τετραγωνικών μέτρων και πάνω τους μπορούσαν να παρκάρουν 15 αυτοκίνητα. Το βάρος ενός Concorde κυμαινόταν μεταξύ 166 και 186 τόνων.

Το πρωτότυπο Concorde εκτίθεται σε δημόσια θέα, 1969

2. Η καμπίνα των επιβατών είχε μήκος 39.32 μέτρα, πλάτος 2.63 μέτρα και ύψος 1.96 μέτρα. Το συνολικό πλάτος του αεροσκάφους ήταν 2.88 μέτρα και είχε μέγιστο ύψος 3.32 μέτρα – εκτός της ουράς, η οποία έφτανε τα 11.3 μέτρα. Το Concorde μπορούσε να μεταφέρει 100 επιβάτες – 40 στην πρώτη θέση και 60 στην τουριστική. Το προσωπικό του αεροσκάφους από την πρώτη μέχρι και την τελευταία πτήση ήταν πάντοτε 9 άτομα: 3 στο πιλοτήριο (κυβερνήτης, συγκυβερνήτης και μηχανικός πτήσης) και 6 αεροσυνοδοί ή φροντιστές.

Η καμπίνα του Concorde.

3. Το Concorde απογειωνόταν με ταχύτητα 400 χλμ/ω και προσγειωνόταν με ταχύτητα 300 χλμ/ω. Μέχρι να φτάσει την ταχύτητα απογείωσης στον αεροδιάδρομο, κατανάλωνε ένα τόνο καυσίμων. Ταξίδευε με ταχύτητα 2.160 χλμ/ω (Mach 2, με υπερδιπλάσια ταχύτητα από αυτή του ήχου) στα 60.000 πόδια (18.000 μέτρα), ταχύτερα και ψηλότερα δηλαδή από οποιοδήποτε άλλο αεροσκάφος στον κόσμο. Ήταν τέτοιο το ύψος, ώστε οι επιβάτες μπορούσαν να δουν την καμπύλη της Γης. Μόνο οι αστροναύτες πετούσαν σε μεγαλύτερο υψόμετρο από το Concorde – εξαιρώντας φυσικά κάποια πολεμικά αεροπλάνα.

Το Concorde απογειώνεται.

4. Ένα συνηθισμένο ταξίδι του Concorde από το Λονδίνο στη Νέα Υόρκη διαρκούσε 3 ώρες και 20 λεπτά, τη στιγμή που το Boeing 747 χρειάζεται πάνω από 7 ώρες για την ίδια απόσταση και τα υπόλοιπα επιβατικά αεροσκάφη περίπου 8 ώρες. Ταξιδεύοντας προς τα Δυτικά, η χρονική διαφορά των πέντε ωρών σημαίνει ότι το Concorde έφτανε στον προορισμό του «πριν καν φύγει». Ταξίδευε δηλαδή γρηγορότερα από τον ήλιο. Γι’ αυτό και σε βραδινές πτήσεις, το Concorde αναχωρούσε νύχτα, προλάβαινε τη δύση του ήλιου και προσγειωνόταν στον προορισμό του μέρα. Η British Airways το διαφήμιζε με το σλόγκαν «Arrive before you leave».

«Arrive before you leave»!

5. Το Concorde κατέχει το ρεκόρ για το γρηγορότερο πέρασμα του Ατλαντικού από τις 7 Φεβρουαρίου του 1996 με χρόνο 2 ώρες, 52 λεπτά και 59 δευτερόλεπτα σε πτήση από το «JFK» της Νέας Υόρκης στο «Heathrow» του Λονδίνου. Τον Νοέμβριο του 1986 ένα Concorde της British Airways έκανε το γύρο του κόσμου, καλύπτοντας 28.238 μίλια σε 29 ώρες και 59 λεπτά. Η πτητική ικανότητα του αεροσκάφους έφτανε τα 7.250 χιλιόμετρα.

Το Concorde τη στιγμή που σπάει το φράγμα του ήχου.

6. Το Concorde διαστελλόταν περίπου 20 εκατοστά κατά τη διάρκεια της πτήσης, λόγω της υπερθέρμανσης που προκαλείτο στο εξωτερικό του περίβλημα από την υπερηχητική ταχύτητα. Γι’ αυτό, η βαφή που χρησιμοποιούσαν, ήταν ένα ειδικά επεξεργασμένο λευκό χρώμα, που είχε την ικανότητα να προσαρμόζεται στη διαστολή των μετάλλων. Η δομή και η επικάλυψη της ατράκτου ήταν από κλασικά κράματα αλουμινίου υψηλής μηχανικής λεπτοκατασκευής.

Διαφήμιση της BOAC στο περιοδικό «Time», 22-12-1967.

7. Το σήμα κατατεθέν του Concorde, το εμπρόσθιο ρύγχος της ατράκτου, ήταν το σημείο που δεχόταν την περισσότερη θερμότητα στη διάρκεια της πτήσης και η θερμοκρασία του έφτανε τους 127 βαθμούς Κελσίου. Η «μύτη» διέθετε ένα μηχανισμό, ο οποίος την μετακινούσε προς τα κάτω κατά 17 μοίρες στη φάση της προσγείωσης. Αυτό συνέβαινε, ώστε οι πιλότοι να έχουν καλύτερη ορατότητα του διαδρόμου κατά τη διάρκεια της προσγείωσης.

Βαμμένο με τα χρώματα της Pepsi, Γαλλία – Μουντιάλ 1996. Η "μύτη" είναι χαμηλωμένη, σημάδι ότι προσγειώνεται.

8. Το Concorde ήταν εξοπλισμένο με 4 αεριοπροωθητήρες (turbojets), ειδικά σχεδιασμένους από τις Rolls-Royce / Snecma Olympus 593, που ο καθένας τους ανέπτυσσε ώθηση 14.500 χιλιογράμμων. Πρόκειται για τους ισχυρότερους κινητήρες στην ιστορία της πολιτικής αεροπορίας. Λειτουργούσαν με την τεχνολογία της «αναθέρμανσης», προσθέτοντας καύσιμα στο τελευταίο στάδιο της μηχανής, έτσι ώστε να παραχθεί η έξτρα ισχύς που απαιτείτο τόσο για την απογείωση, όσο και τη μετάβαση στην υπερηχητική πτήση.

Ο Rolls-Royce / Snecma Olympus 593, ο ισχυρότερος κινητήρας στην ιστορία της πολιτικής αεροπορίας.

9. Ένα Concorde διέθετε δυνατότητα αποθήκευσης 119.500 λίτρων καυσίμου και κατανάλωνε 25.629 λίτρα κάθε ώρα πτήσης. Σε κάθε του πτήση περνούσε από δυο «κύκλους» θέρμανσης και ψύξης. Πρώτα «κρύωνε» όταν ανέβαινε μετά την απογείωση και μετά θερμαινόταν όταν περνούσε στην υπερηχητική πτήση. Ο αντίστροφος «κύκλος» συνέβαινε όταν κατέβαινε πριν την προσγείωση και όταν τροχοδρομούσε μετά από αυτήν. Μόλις προσγειωνόταν, έσβηναν οι δυο από τους 4 κινητήρες για εξοικονόμηση καυσίμων.

Η μπροστά μεριά των turbojet.

10. Τα φρένα του Concorde ήταν βασισμένα στην τεχνολογία ανθρακονημάτων και μπορούσαν να ακινητοποιήσουν το αεροσκάφος από μια ταχύτητα 305 χιλιομέτρων, μέσα σε ένα μίλι (1600 μέτρα). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα θερμοκρασίες που κυμαίνονταν από 300 έως 500βαθμούς C και χρειάζονταν ώρες ολόκληρες μέχρι τα φρένα να κρυώσουν πάλι.

Η πίσω μεριά των turbojet.

11. Το Concorde διέθετε δυο σταθερά πτερύγια σε σχήμα Δ (OG Delta wing), τα οποία είχαν σχεδιαστεί αρχικά για το βομβαρδιστικό «Avro Vulcan». Τα φτερά – τελείως διαφορετικά από οποιοδήποτε άλλο επιβατικό αεροσκάφος – πρόσφεραν έναν πολύ περισσότερο «επιθετικό» τρόπο πτήσης, γνωστό ως «Vortex Lift», αφού επέτρεπαν τον σχηματισμό στροβίλων χαμηλής πίεσης πάνω σε ολόκληρη την πάνω επιφάνεια των πτερύγιων, διατηρώντας την ανύψωση. Σε ημέρες με υψηλή υγρασία, το Concorde κατά την απογείωσή του έμοιαζε να εξαφανίζεται μέσα σε ομίχλη.

Το cockpit του Concorde.

12. Το 2006, το BBC και το «British Design Museum» διοργάνωσαν μια ψηφοφορία με θέμα «την απόλυτη βρετανική σχεδιαστική αναζήτηση του 20ου αιώνα». Νικητής με 212.000 ψήφους αναδείχθηκε το Concorde, ξεπερνώντας σχεδιαστικά σύμβολα όπως το Mini, η μίνι φούστα, η Jaguar, ο χάρτης του Μετρό του Λονδίνου (Tube Map), το εξώφυλλο του LP των Beatles «Sgt. Peppers lonely hearts Club band» και το βομβαρδιστικό του Β’ παγκοσμίου, Supermarine Spitfire.

Η πρώτη επιβατική υπερηχητική πτήση Λονδίνο – Μπαχρέιν 1976.

13. Το Concorde διέθετε 8 ρόδες στο κεντρικό σύστημα προσγείωσης, ενώ στο αντίστοιχο μπροστινό άλλες 2. Τα ελαστικά στο εσωτερικό τους περιείχαν άζωτο για να αποφεύγονται οι πιθανές εκρήξεις από την υπερθέρμανση των φρένων. Στο Concorde εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το σύστημα anti – lock της Dunlop, το οποίο εμπόδιζε τους τροχούς να μπλοκάρουν τη στιγμή που βρίσκονταν στην ανώτατη ταχύτητα, προσφέροντας έτσι ασφάλεια στο φρενάρισμα της προσγείωσης, ειδικά σε συνθήκες βροχής.

Τμήμα από το υδραυλικό σύστημα των τροχών.

14. Περίπου 5 εκατομμύρια επιβάτες έχουν πετάξει υπερηχητικά στα 27 χρόνια που διήρκεσαν οι επιβατικές πτήσεις του Concorde (1976-2003). Ο μεγαλύτερος σε ηλικία άνθρωπος που έζησε την υπερηχητική εμπειρία ήταν η Βρετανίδα Eva Woodman, 105 ετών από το Μπρίστολ, η οποία απόλαυσε μια 90λεπτη πτήση του Concorde τον Μάιο του 1998 πάνω από τον Βισκαϊκό κόλπο. Ο πιο συχνός όμως επιβάτης, ήταν ένα στέλεχος πετρελαϊκής εταιρείας, με 70 υπερατλαντικές πτήσεις μέσα σε ένα χρόνο. Τα Concorde της British Airways και της Air France πραγματοποίησαν συνολικά περίπου 100.000 πτήσεις.

Οι ρόδες στο κεντρικό σύστημα προσγείωσης του Concorde.

15. Στο τέλος της δεκαετίας του ’50, η Μεγάλη Βρετανία, η Γαλλία και η Σοβιετική Ένωση θέλησαν να αναπτύξουν υπερηχητικές μεταφορές. Η βρετανική «Bristol Aeroplane Company» και η γαλλική «Sud Aviation» εργάζονταν πάνω στα πρωτότυπα σχέδιά τους, όμως το τεράστιο κόστος έρευνας και κατασκευής ώθησε τις κυβερνήσεις των δυο κρατών να συνεργαστούν. Έτσι, το 1962 υπογράφηκε το σύμφωνο ανάμεσα στην «British Aircraft Corporation» και την «Aerospatiale», που προέβλεπε κοινό σχεδιασμό, ανάπτυξη και κατασκευή ενός υπερηχητικού αεροσκάφους μέσα στην επόμενη εξαετία. Το κονσόρτσιουμ έλαβε αρχικά παραγγελίες από τις Air France, BOAC (μετέπειτα British Airways) και Pan Am.

Δίπλα στο Boeing 747, αεροδρόμιο Heathrow.

16. Η αρχική ονομασία του αεροσκάφους ήταν Concorde, λίγο αργότερα όμως οι Βρετανοί το άλλαξαν σε Concord, χωρίς το τελικό «e». Το 1967 πάντως, ο Βρετανός Υπουργός τεχνολογίας, Tony Benn, ανακοίνωσε ότι είχε αποφασίσει να επαναφέρει την ονομασία Concorde. Φυσικά οι σοβινιστές Άγγλοι έγιναν έξαλλοι, όμως ο Benn τους καθησύχασε μια και καλή, λέγοντας πως το «e» στο τέλος αντιπροσώπευε τις λέξεις «Excellence (υπεροχή), England, Europe και Entente (συνεννόηση)».

Μαζί με τα Red Arrows στο χρυσό Ιωβηλαίο της Ελισάβετ, 2002.

17. Γάλλοι και Βρετανοί κατασκεύασαν δυο πρωτότυπα στην Τουλούζη (Aerospatiale) και το Μπρίστολ (Filton) αντίστοιχα. Τα δυο Concorde πέρασαν από εξαντλητικά τεστ, ο αριθμός των οποίων αποτελεί παγκόσμιο ρεκόρ μέχρι σήμερα στην ιστορία της πολιτικής αεροπορίας. Χρειάστηκαν συνολικά 5.335 ώρες δοκιμών – εκ των οποίων οι 2.000 σε υπερηχητικές ταχύτητες – μέχρι να εκδοθεί το πτητικό πιστοποιητικό το 1969 (την ίδια χρονιά που το πήρε και το Boeing 747). Το γαλλικό πρωτότυπο με την ονομασία 001 ήταν αυτό που πραγματοποίησε την παρθενική πτήση στις 2 Μαρτίου του 1969, αλλά και αυτό που έκανε την πρώτη υπερηχητική πτήση την 1η Οκτωβρίου του ίδιου έτους. Οι Βρετανοί απογείωσαν το δικό τους πρωτότυπο (002) στις 9 Απριλίου του ’69.

Η χαρακτηριστική αεροδυναμική άτρακτος του Concorde.

18. Οι πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις του Concorde αύξησαν σημαντικά το ενδιαφέρον των αεροπορικών εταιρειών παγκοσμίως. Έτσι, μέσα σε λίγο χρονικό διάστημα, 15 από αυτές – ανάμεσά τους η Lufthansa, η TWA, η Qantas, αλλά και η Ολυμπιακή – παράγγειλαν συνολικά 70 αεροσκάφη. Η μεγάλη πετρελαϊκή κρίση όμως του 1973, σε συνδυασμό με την εντυπωσιακή συντριβή του σοβιετικού Tupolev Tu-144 στη διάρκεια επίδειξης στο Παρίσι, αλλά και των περιβαλλοντικών προβληματισμών λόγω της ρύπανσης και των sonic booms, ακύρωσε όλες τις παραγγελίες, με αποτέλεσμα τελικά μόνο η British Airways και η Air France να διαθέτουν Concorde στο στόλο τους.

Concorde και Tupolev Tu-144, τα δυο επιβατικά υπερηχητικά.

19. Η στενότητα του χώρου στην καμπίνα του Concorde, στερούσε τη δυνατότητα ύπαρξης των συνηθισμένων σε άλλα αεροπλάνα ανέσεων, όπως οθόνες βίντεο κλπ. Επιπρόσθετα, τα καθίσματα δεν μπορούσαν να μετακινηθούν προς τα πίσω, ενώ απουσίαζαν το σαλόνι και το μπαρ ορθίων (που υπήρχαν στο Boeing 747). Ακόμα και ο αποθηκευτικός χώρος πάνω από τις στενές δερμάτινες θέσεις ήταν τόσο μικρός, ώστε απαγορευόταν στους επιβάτες να έχουν μαζί τους χειραποσκευές. Για να εξισορροπηθεί η απουσία αυτών των ανέσεων, το σέρβις στο Concorde ήταν πραγματικά βασιλικό. Οι αεροσυνοδοί σέρβιραν στους επιβάτες λουκούλλεια γεύματα, ακριβές σαμπάνιες και χαβιάρι με ασημένια μαχαιροπίρουνα, ενώ στο τέλος της πτήσης τους γέμιζαν με αναμνηστικά δώρα.

Οι εντυπωσιακές "γραμμές" του Concorde.

20. Συνολικά έχουν κατασκευαστεί 20 Concorde. Τα δυο πρωτότυπα, δυο προ-εργοστασιακά αεροσκάφη και 16 αεροσκάφη μαζικής παραγωγής. Στη διάρκεια των 27 χρόνων πτητικής του λειτουργίας, το Concorde αποδείχτηκε ασφαλές εκτός από το ένα και μοναδικό δυστύχημα στις 25 Ιουλίου του 2000 στο Παρίσι, που αποτέλεσε την αρχή του τέλους για το υπερηχητικό γαλλοβρετανικό «θαύμα». Την ώρα που η πτήση 4590 της Air France τροχοδρομούσε στο «Charles de Gaulle» έτοιμη να απογειωθεί, ένα κομμάτι τιτάνιου (3cm X 50 cm) που βρισκόταν στο διάδρομο, έσκασε το ένα από τα λάστιχα, το οποίο εξερράγη. Μετά την έκρηξη του ελαστικού, ένα κομμάτι της σαμπρέλας βάρους 4.5 κιλών, συγκρούστηκε με ταχύτητα 300 χλμ/ω με τον κάτω σκελετό του αεροσκάφους, τρυπώντας ένα από τα τεπόζιτα καυσίμων (μετά το δυστύχημα, οι τεχνικοί του Concorde χρησιμοποίησαν αλεξίσφαιρα τεπόζιτα για να αποφευχθούν ανάλογα προβλήματα). Από εκεί και μετά ανέλαβε ο νόμος του Murphy με αποτέλεσμα το Concorde να καταπέσει πάνω σε ένα ξενοδοχείο λίγο έξω από το αεροδρόμιο, προκαλώντας το θάνατο των 100 επιβατών, του 9μελούς πληρώματος και 4 ανθρώπων στο έδαφος.

Το Concorde φλέγεται αμέσως μετά την απογείωση, 25/7/2000.

21. Το 1979 βγήκε στις αμερικάνικες αίθουσες η ταινία «The Concorde…Airport ’79», με πρωταγωνιστές τους Αλέν Ντελόν, Ρόμπερτ Βάγκνερ και Σίλβια Κριστέλ. Επρόκειτο για μια κινηματογραφική «πατάτα» που χτυπήθηκε αλύπητα από τους κριτικούς και πήγε άπατη στο box office. Το πραγματικό όμως ενδιαφέρον της ταινίας βρισκόταν στο αεροσκάφος που χρησιμοποιήθηκε στα γυρίσματα. Ήταν το Concorde 203 F-BTSC, το ίδιο που συνετρίβη 21 χρόνια αργότερα, τον Ιούλιο του 2000 στο Παρίσι.

Το μνημείο στο σημείο της πτώσης του Concorde στο Παρίσι, 2000.

22. Σημαντικές ημερομηνίες στην ιστορία του Concorde: Α) 1 Οκτωβρίου 1969 – η πρώτη υπερηχητική πτήση. Β) 20 Σεπτεμβρίου 1973 – το βρετανικό πρωτότυπο 002 προσγειώνεται στο Ντάλας στην πρώτη επίσκεψη του Concorde  στις ΗΠΑ. Γ) 17 Ιουνίου 1974 – το Concorde πραγματοποιεί την πρώτη διπλή υπερατλαντική πτήση σε μια μέρα. Δ) 21 Ιανουαρίου 1976 – πρώτη επιβατική υπερηχητική πτήση του Concorde (η British Airways πετά από το «Heathrow» στο Μπαχρέιν). Ε) 22 Νοεμβρίου 1977 – πρώτη επιβατική πτήση από το Λονδίνο στη Νέα Υόρκη. ΣΤ) 11 Αυγούστου 1999 – δυο Concorde πετούν σε υπερηχητικό σχηματισμό «κυνηγώντας» την ολική έκλειψη ηλίου. Ζ) 4 Ιουνίου 2002 – το Concorde πετάει σε σχηματισμό με τα Red Arrows στα πλαίσια του εορτασμού του χρυσού Ιωβηλαίου της βασίλισσας Ελισάβετ.

Γάλλοι αποχαιρετούν το Concorde στο Charles de Gaulle, 2003.

23. Στις 10 Απριλίου του 2003 η British Airways και η Air France εξέδωσαν κοινή ανακοίνωση, με την οποία ενημέρωναν την αναστολή των πτήσεων του στόλου των Concorde. Οι κύριες αιτίες ήταν οι συνέπειες στη διεθνή αεροπλοΐα μετά τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου 2001 και – κυρίως – το υψηλότατο κόστος συντήρησης των συγκεκριμένων αεροσκαφών. Στις 27 Ιουνίου του 2003 το Concorde F-BVFC της Air France πραγματοποίησε την τελευταία πτήση των Γάλλων, ενώ οι Βρετανοί ακολούθησαν 4 μήνες αργότερα, με την τελευταία πτήση Concorde της British Airways να προσγειώνεται στις 24 Οκτωβρίου του 2003 στο «Heathrow».

Χιλιάδες Βρετανοί αποχαιρετούν το Concorde στο Bristol, 2003.

24. Από τα 20 Concorde που κατασκευάστηκαν, ένα έχει αποσυναρμολογηθεί, ένα καταστράφηκε στο δυστύχημα του Παρισιού και τα υπόλοιπα 18 εκτίθενται σε μουσεία. Επτά βρίσκονται στη Μεγάλη Βρετανία, έξι στη Γαλλία, τρία στις ΗΠΑ, ένα στη Γερμανία και ένα στα νησιά Μπαρμπάντος. Το γαλλικό πρωτότυπο 001 εκτίθεται στο «The Museum of Air and Space» στο Le Bourget της Γαλλίας, ενώ το βρετανικό πρωτότυπο 002 φιλοξενείται στο «Fleet Air Arm Museum»,στο Yeovilton της Αγγλίας.

Παροπλισμένο Concorde, "μουσείο" της υπερηχητικής εποχής του 20ου αιώνα...

Πηγές: concorde-jet.com, aerospaceweb.org, britishairways.com, airfrance.com, flightglobal.com, aerospace-technology.com, aviationexplorer.com


 

.

.
.

.

.

ΣΧΟΛΙΚΟ ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ

ΣΧΟΛΙΚΟ ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ